Sökbegreppet nätkasino har en uppåtgående trend
Sökbegreppet nätkasino har en uppåtgående trend till skillnad från exempelvis poker som har en negativ utveckling vilket överensstämmer väl med pokerns minskade efterfrågan.
Poker som sökord har dock tidigare varit betydligt mer populärt än exempelvis nätkasino. Ett oväntat resultat från undersökningen visar hur pass populär termen bingo är. Ordet bingo kan dock användas i mer än just spel, vilket skulle kunna förklara dess popularitet. Från våren 2013 har investeringar i spelreklam ökat exponentiellt i Sverige, mellan januari 2013 till juni 2015 har aktörerna investerat 7,7 miljarder kronor i spelreklam. Reklamens syfte är att påverka konsumenten att fatta beslut och agera.
Lotteriinspektionen har undersökt hur fem olika sökord, ämnen och fraser har eftersökts via Googles sökmotor under perioden 2011-2015. Sökbegrepp relaterade till nätkasino tycks vara de mest populära i dagsläget, vilket inte är konstigt med tanke på det fokus som finns kring spelformen i många forum.